fbpx

KENNISBANK

CPC (Cost per Click)

Google Ads is een plek vol concurrentie. Bij het adverteren op Google betaal je alleen als er op jouw advertentie wordt geklikt. Deze kosten noemen ze dan ook CPC (Cost per Click). Hoe hoog de CPC is die je betaald heeft met meerdere factoren te maken:

  • De mate van concurrentie op het zoekwoord
  • Verhoog de kwaliteit van je advertenties, hoe hoger de kwaliteit des te lager de kosten per klik.
  • Relevantie van je zoekwoorden, hoe beter de zoekwoorden aansluiten bij jouw pagina hoe minder je betaalt.
Kennisbank: Begrippenlijst online marketing
301 redirect

Ben je van plan om jouw paginanaam te veranderen of je domeinnaam aan te passen? Dan is het verstandig om een 301 redirect aan te maken. Een 301 redirect zorgt er namelijk voor dat een gebruiker direct door wordt gestuurd naar de juiste pagina als hij een niet bestaande pagina bezoekt. Heb je bijvoorbeeld je […]

Read More
404 pagina

Misschien wel een van de grootste afknappers voor een bezoeker van je website. Een 404 pagina is een pagina die niet meer bestaat waardoor de bezoeker zelf op zoek moet naar een alternatief. Gemak is de trend in online marketing waardoor je deze bezoeker waarschijnlijk al snel kwijt bent. Let dus goed op dat je […]

Read More
Ankertekst

Een ankertekst is een stuk tekst waarop een interne of externe link wordt geplaatst naar een andere pagina. Ankerteksten kan je het beste gebruiken voor zoekwoorden waarover je een landingspagina hebt ontwikkeld. Voorbeeld: Door fotografie geef je jouw website pas echt uitstraling. Hierbij zet je een interne link op fotografie en is dit de ankertekst.

Read More
Backlinks

Backlinks zijn verwijzingen vanaf een externe website naar jouw website. Een andere term voor backlinks zijn externe links. Links vanaf andere websites zijn voor Google zeer relevant maar kunnen ook negatief uitpakken. Zorg er dus voor dat backlinks van kwalitatief goede websites komen. Als deze namelijk van sites komen met een lage domein autoriteit dan […]

Read More
Bounce percentage

Wil je content maken die aansluit bij de behoefte van de bezoeker? Natuurlijk wil je dat. Daarom is het begrip bounce percentage erg belangrijk. Dit is het percentage bezoekers dat direct je pagina verlaat nadat deze de pagina zien. Kortom de pagina sluit niet aan bij wat de bezoeker zoekt. Hoe lager het bounce percentage […]

Read More
Conversies

Een conversie is een bepaalde actie die de bezoeker uitvoert op jouw website/webshop. Er zijn diverse conversies die belangrijk kunnen zijn. Denk hierbij aan het invullen van een contactformulier, het aanschaffen van een product of het bellen naar een telefoonnummer.

Read More
Conversiewaarde

De conversiewaarde is de waarde die je als bedrijft geeft aan een conversie. Bij E-commerce is dit vaak de waarde van de producten die gekocht zijn na de advertentie.

Read More
CPA (Cost per Actie)

CPA staat voor kosten per actie. Naast CPM & CPC is dit een afrekenmodel die gebruikt wordt binnen online advertentiemogelijkheden als Social media Ads en Google Ads. De kosten voor "per actie" liggen gemiddeld hoger dan kosten per weergave. Maar je betaalt dan ook pas echt als er een actie uitgevoerd is op jouw website […]

Read More
CPC (Cost per Click)

Google Ads is een plek vol concurrentie. Bij het adverteren op Google betaal je alleen als er op jouw advertentie wordt geklikt. Deze kosten noemen ze dan ook CPC (Cost per Click). Hoe hoog de CPC is die je betaald heeft met meerdere factoren te maken:

Read More
CPM (Cost per Mille)

CPM staat voor kosten per mille en is vertaald kosten per duizend. Wil je vooral extra bereik realiseren met jouw campagne op de online platformen? Dan is een biedstrategie met CPM een goede keuze. Hierbij betaal je namelijk per 1000 weergaven.

Read More
CTA (Call to Action)

Een CTA oftewel call to action is letterlijk vertaald oproep tot actie. Een van de belangrijkste eigenschappen van een goede landingspagina is een goed call to action. Een bezoeker wil namelijk zo snel mogelijk het doel van de landingspagina weten. Het is daarom belangrijk dat de pagina uitgerust wordt met een goede CTA-knop. Zo weet […]

Read More
CTR (Click Through Rate)

Een van de meest voorkomende termen in online marketing is CTR. De Click Through rate is namelijk een zeer belangrijk begrip. Het geeft aan hoe vaak er op een advertentie geklikt is ten opzichte van het aantal weergaven. De formule voor CTR is het volgende: Klikken ÷ vertoningen = CTR. Als je dus 30 klikken […]

Read More
Earned media

Naast paid en owned media heb je ook media die je “verdiend” hebt met jouw werkzaamheden. Bijvoorbeeld het verhaal van een tevreden klant. Deze verhalen bieden je een gratis platform en bereik. Heb je dus een jubileum te vieren of een klant die heel erg tevreden is met jouw werkzaamheden? Benader dan eens een lokale […]

Read More
Facebook Pixel

Als je gaat adverteren in Facebook, is het zeer aan te raden om de Facebook Pixel op jouw website te plaatsen. Met een Facebook Pixel kan je namelijk data verzamelen die zeer interessant is. Deze data kan gebruikt worden voor remarketing en het meten van conversies. Kortom, ga je ooit adverteren via Facebook dan is […]

Read More
Google Ads

Wil je aan de gang gaan met SEA dan is Google Ads een term die je vaak gaat horen. Google Ads is namelijk het advertentieplatform van Google waarop je advertenties kan plaatsen. Zo kan je kiezen uit de volgende Campagnes:

Read More
Landingspagina

Een van de meest gebruikte termen in online marketing. Een landingspagina is een webpagina waarop een bezoeker komt als hij klikt op een advertentie of een zoekresultaat in Google.

Read More
Linkbuilding

Linkbuilding is het opzetten van relevante backlinks naar je website. Hoe meer backlinks naar je website hoe interessanter je bent voor zoekmachines. Een grotere hoeveelheid backlinks geeft namelijk aan dat je relevante informatie hebt op je website. Hierdoor rank je hoger in de SERP.

Read More
Long-tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden met meer dan 4 woorden erin. Hierop zit vaak een lager zoekvolume maar ook een lagere concurrentie. Verkoop je bijvoorbeeld zwarte airmax model 3 schoenen dan is het verstandig om niet te adverteren op "airmax schoenen" maar op "zwarte airmax model 3 schoenen". Dit zoekwoord sluit namelijk veel beter aan […]

Read More
Meta omschrijving

Een meta omschrijving is een korte samenvatting van de inhoud van een webpagina die verschijnt in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is cruciaal om deze te optimaliseren omdat het de eerste indruk geeft aan potentiële bezoekers en hen kan overtuigen om door te klikken naar de website. Een goed geschreven meta beschrijving bevat relevante zoekwoorden, […]

Read More
Owned media

Owned media zijn alle media waarover je als bedrijf volledig zelf de controle hebt. Denk hierbij aan een eigen website of webshop. Het zijn dus alle media waarvoor je niet zelf advertentieruimte hoeft in te kopen. Enige nadeel van owned media is dat deze veruit het laagste bereik heeft. Het is daarom aan te raden […]

Read More
Paid media

Paid media zijn alle media waar je voor betaald. Je koopt dus een advertentieplek om te adverteren op een mediaomgeving die niet van jou is. Denk hierbij aan een advertentie op Google Ads of een reclame op televisie / radio. Je boodschap overbrengen via paid media brengt kosten met zich mee, maar biedt ook een […]

Read More
Remarketing

Een veel gebruikte manier van adverteren is remarketing. De doelgroep waarop je de focus legt met remarketing heeft namelijk al een een actie uitgevoerd op jouw website. Hierdoor kennen de bezoekers jouw website al en zijn ze eerder in staat om nogmaals een actie uit te voeren. Hebben ze bijvoorbeeld al een product bekeken op […]

Read More
ROAS (Return On Advertising Spend)

Met ROAS bereken je precies hoe effectief jouw campagne of zoekwoord is. De ROAS wordt uitgerekend door de conversiewaarde te delen door de kosten die gemaakt zijn. Stel dat je 100 euro uitgeeft aan een campagne maar hierdoor voor 300 euro aan producten verkoopt dan is er een ROAS van 300%. Let op: bij ROAS […]

Read More
ROI (Return On Investment)

Wil je precies weten of jouw advertenties het juiste resultaat behalen? Dan is het verstandig om dit te berekenen met de formule voor ROI = (Inkomsten – kosten van verkochte producten) / kosten van verkochte producten. Door deze formule kan je gemakkelijk uitrekenen hoeveel geld er is verdiend door de inzet van bepaalde marketingactiviteiten. Ga […]

Read More
SEA (Search Engine Advertising)

Search Engine Advertising ook wel afgekort SEA genoemd is het adverteren op een zoekmachine. De meest bekende variant hiervan is Google Adwords. Bij SEA adverteer je op zoekwoorden waardoor je bovenaan getoond wordt als bezoekers dit zoekwoord invullen in de zoekmachine. Als deze bezoeker vervolgens op jouw advertentie klikt betaal je hier een vast bedrag […]

Read More
SEM (Search engine marketing)

Search engine marketing is de overkoepelende term voor alle marketingactiviteiten die je uitvoert om beter vindbaar te worden op zoekresultaten. Denk hierbij aan SEA en SEO.

Read More
SEO (Search Engine Optimization)

Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie zijn alle werkzaamheden die we uitvoeren om jouw zoekwoorden hoger organisch te laten ranken op de SERP. Bij organisch ranken is het doel jouw website zo hoog mogelijk te krijgen in de zoekresultaten. Hierdoor vergroot je het aantal bezoekers waarvoor je dus geen CPC (Cost Per Click) hoeft te […]

Read More
SERP (Search Engine Result Page)

De SERP ook wel zoekresultatenpagina genoemd is de pagina waarop de resultaten worden getoond na het uitvoeren van een zoekopdracht. Op de SERP zijn betaalde resultaten te zien (SEA) en organische resultaten (SEO).

Read More
Short-tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden zijn zoekwoorden met 2 woorden erin. Dit zijn vaak zoekwoorden met een hogere mate van concurrentie en volume. Hierdoor is het moeilijker om op deze zoekwoorden een hoge positie te krijgen.

Read More
Sitemap

Een Sitemap is een lijst met alle webpagina’s die te vinden zijn op jouw website. Hierdoor biedt je zoekmachines een centrale plek waarop ze gemakkelijk kunnen vinden wat er allemaal te vinden is op jouw website. Naast zoekmachines is een sitemap erg handig voor gebruikers van de website. Hierdoor kunnen ook zij gemakkelijk zien welke […]

Read More
Uitsluitingszoekwoorden

Naast zoekwoorden maken wij ook gebruik van uitsluitingszoekwoorden. Uitsluitingszoekwoorden zijn zoekwoorden waarop je liever niet gevonden wordt. Heb je bijvoorbeeld een kledingwinkel vol Feyenoordspullen dan wil je liever niet gevonden worden op het zoekwoord Ajax trainingspak. De zoekintentie van dit zoekwoord sluit namelijk niet aan bij de producten die je verkoopt. Door het toevoegen van […]

Read More
USP (Unique Selling Point)

Een veel voorkomend begrip in de wereld van marketing is USP. Een USP geeft aan wat het bedrijf onderscheid van concurrenten in de branche. Ben je goedkoopste of heb je veel kennis over een specifiek product of dienst? Dan is dit jouw USP.

Read More
Zoekwoordenonderzoek

Een van de eerste stappen bij het opstellen van een SEO of SEA strategie voor je website/webshop is een zoekwoordenonderzoek. Met een zoekwoordenonderzoek kan achterhaald worden welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze in een zoekmachine zoeken naar jouw producten of diensten. Zo weet je precies hoeveel keer er per maand gezocht wordt op een zoekwoord […]

Read More
© Copyright - BRANDRS
Privacy Policy
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram